De ce prefer un pacient informat, aflat la a doua opinie medicala

Deseori, la consultații, există pacienți care atunci când le vorbești, ai impresia că au mai auzit deja discursul. Fie că nu par să te asculte, fie că încearcă să sară direct la concluzii, fie că par oarecum jenați când scot dintr-o geantă un mănunchi de analize, investigații imagistice sau concluzii medicale; pacienții și uneori și medicii sunt jenați când iese la suprafață motivul real pentru care se afla, de fapt, în cabinet.             
Nu ar trebui!

De ce prefer această consultație, cu toate că deseori pacientul preferă să se trateze sau să se opereze la medicul care l-a diagnosticat prima dată?

În primul rând pentru că un pacient la o a doua, a treia opinie este un pacient mult mai bine informat. După “șocul” pe care îl are la prima consultație, pacientul începe a se documenta. Chiar dacă sursele de informare la care au acces pacienții deseori nu sunt de mare încredere, oricum la a doua consultație știe câte ceva despre subiectul respectiv. Și pentru mine, ca medic, daca mă prind de oportunitate, este mai plăcut să trec peste partea de explicații banale, cu analogii populare și să explic mai în amănunt ce înseamnă de fapt (partea mea preferată) tratamentul leziunii pacientului.

În al doilea rând, un pacient la o a doua sau a treia opinie este un pacient bine investigat. Este și reconfortant și incitant să treci printr-un puzzle de medical; să pui cap la cap date, analize, imagini de la RMN și concluzii. Vin toate o data, fară a fi nevoit să mai aștepți o săptămână, doua, o lună până să vină pacientul cu prima analiză, apoi încă două săptămâni pentru imaginile și concluziile de la RMN.

În al treilea rând, pentru că concurența ne face să fim mai buni, mai documentați, mereu în priză.                                                                                      Există concurență în lumea medicala și concurența este despre un tratament de calitate, gradul de satisfacție al pacientului, dar mai ales despre onestitate. Sunt onest când îi spun pacientului că diagnosticul medicului la care a fost este în regulă, chiar daca îi confirm încrederea în acesta și probabil se va trata la acesta. Când recunosc că există mai multe abordări ale unei singure probleme medicale; când aplic paradigma “wait and see” care este mai propice uneori pentru un anumit pacient decât “operează acum”. Concurența ne face să fim mereu cu picioarele pe pământ, informați, la curent cu terapiile noi, cu rezultatele terapiilor clasice și cu beneficiile și riscurile uneia sau altei terapii pentru un anumit pacient.

Și nu în ultimul rând pentru că este dreptul pacientului de a cere câte opinii dorește. Un pacient informat este un pacient care alege conștient un tratament și înțelege beneficiile dar și riscurile, le acceptă mai ușor și mai împăcat. Medicina nu este perfectă, medicul nu este perfect, pacientul deseori nu este ideal cooperant cu indicațiile. 

Dar împreună colaborăm spre satisfacția comună de a avea un rezultat bun și bilateral acceptat al tratamentului ales.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?